Över 130 år med tvål

Barnängens berömda tvål började tillverkas redan 1873. All tillverkning skedde från början för hand och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev klar. 3 år senare, 1876, blev Barnängen Kunglig Hovleverantör, något vi är stolta över att ha förblivit sedan dess.  Titeln är ett kännemärke för svensk kvalité och utnämningen grundar sig på att företaget levererar produkter till kungafamiljen.

Man blir aldrig för gammal för Barnängens barnserie

1930-talet kom vår första barnserie. Redan från början samarbetade Barnängen med barn- och hudläkare för att produkterna skulle passa barns ömtåliga hud. Under årens lopp har sortimentet utökats och recepten har förfinats och förbättrats. Men grunden är densamma. Barnängens fasta tvål tillverkas fortfarande av naturliga tvålämnen och är överfettad för känslig hud.

Först i världen

1950-talet infördes en modern tvålprocessanläggning på fabriken. Barnängen blev då först i världen med att införa De Lavals Centripure-process. Den förkortade tillverkningstiden avsevärt och dessutom fick man den alldeles jämna och fina sammansättningen som många förknippar med Barnängens tvål.

Schantungskolan

På 1950- och 60 talet fortsatte Barnängen sin expansion och hade bl a utbildningar i skönhetsvård på Schantungskolan. 1983 invigdes Barnängens nya fabrik på Ekerö av kungaparet. På 1980-talet lanserades också Barnängens Creme schampo- och balsam som finns än i dag.

Del av Henkel - en marknadsledande global koncern

Sedan 1992 ägs varumärket Barnängen av Henkel Norden AB. Henkel har marknadsledande varumärken och utvecklar lösningar som gör människors liv enklare, bättre och vackrare. Henkel är verksamt inom tre strategiska affärsområden – Hushållsprodukter, Kosmetik- och hygienprodukter samt Lim, tätning och ytbehandling. Under räkenskapsåret 2008 hade Henkelkoncernen en omsättning på 14.1 miljarder euro. Henkel finns i 125 länder och har 55 000 medarbetare världen över. Henkel Norden har varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Plastic Padding. Företaget har 540 medarbetare i de fyra nordiska länderna och omsatte 194 miljoner euro under 2008.

Vill du ha mer information om Henkel Norden AB
www.henkel.se

Barnängen 140 år

I mitten på 2000-talet lanserades den nya serien Kids med produkter för lite större barn, och året efter kom den första duschkrämen med yoghurtprotein och aloe vera.  Sedan dess har produktportföljen fortsatt att utökas med innovativa, modernare och milda produkter inom barn-, kropps- och hårvård samt med deodoranter som är Barnängens senaste produkttillskott. 2008 fyllde Barnängen 140 år. Jubileet firades bland annat med en fotoutställning på Södermalm i Stockholm.

 

 

 

 

 

Visa inlägg | Dölj inlägg
Följ oss på Facebook!