Bastu: bra för både kropp och sinne

Värmen omsluter kroppen, musklerna mjukas upp och sinnet får vila en stund. Badar du gärna bastu när du får chansen? Om du inte gör det bör du fundera på att börja – det har många fördelar för hela kroppen.

Bastubad gör dig friskare. Du får en chans att vila och slappna av för en stund medan värmen omsluter huden. Stressnivåerna sjunker, du får bättre sömn, en mjuk och fin hud – och faktiskt bättre resultat från träningspassen. Nu är det inte bara avkoppling som du kan använda som ursäkt för att bada bastu, det finns en mängd olika fördelar för både kropp och sinne.

Kroppen reagerar nämligen positivt när temperaturen runt omkring oss stiger till över 60 grader. Varma bastubad har i århundranden varit ett sätt för människor att slappna av efter en lång dag, gärna i kombination med ett kallt bad som en uppfriskande kontrast. Men värmen är inte bara skön och behaglig utan du kan samtidigt stärka hälsan.

 

Kärt barn, många namn
Sauna är ju det finska ordet för bastu, ett ord som också används på många andra språk. Och vi vet ju att våra grannar i öst gillar bastu: finländarna har badat bastu i århundraden. Men även i Turkiet och Japan har bastubad gamla anor som en plats för stillhet och reflektion. Grekerna har sedan antiken njutit av fördelarna och indianer i Nordamerika badade bastu i så kallade ”svetthyddor”. Här i Sverige har vi njutit av varma bastubad sedan 1200-talet och på senare tid har det blivit en het trend i hälsovärlden och det finns många skäl till detta. Här har vi listat några av dessa.

 

Fem fördelar med bastu

Härlig hud
Huden är vårt största organ och varma bastubad ökar blodcirkulationen i kroppen. Det skapar en slags detoxeffekt i huden som balanseras och resultatet är en fantastisk lyster. Så passa på att ge ansiktet en djuprengöring med skrubb och ansiktsmask. Tänk på att återställa vätskebalansen och återfukta från insidan när du bastat klart: din hud tackar och bockar.

Slipp slaggprodukter
Ett hett bastubad har en renande effekt och efter en stund i bastun börjar vi svettas. Då kickar kroppens självrenande mekanismer igång och slaggprodukter rensas ut. Resultatet blir extra effektivt om du dricker vatten direkt efter bastubadet och även toppar med en nyttig smoothie.

Lugn lycka
Ett hett bastubad är också ett perfekt sätt att slappna av och låta sinnet varva ner. Hur kommer det sig? När vi sitter i värmen ökar nivåerna av serotonin och oxytocin, kroppens egna lyckohormoner som motverkar stress och nedstämdhet. I vår uppkopplade och hektiska värld behöver vi hitta stunder av avslappning och avkoppling för att släppa allt.

Mjuka muskler
Värmen gör att musklerna slappnar av, elasticiteten i vävnaderna ökar och stela leder blir lite mjukare. Men det är inte bara musklerna som gillar bastubad utan även sinnet: när du bastar höjs endorfinnivåerna. Endorfiner har även en smärtlindrande effekt som lugnar både kropp och själ – som bäddat för en god natts sömn. Ett tips är därför att basta så nära sänggåendet som möjligt.

Hållbarare hjärta
Våra blodkärl utvidgas i värme och detta förbättrar blodcirkulationen som gör att  syretillförseln till cellerna ökar. Dessutom: att bada bastu har positiv inverkan på cirkulationssystemet som påminner om de gynnsamma effekter man får av att träna. En nyligen genomförd studie* visade att bastubadande har en positiv effekt på blodtryck, hjärtfrekvens och blodkärl. Hjärtfrekvensen till cirka 120 slag per minut, vilket motsvarar lågintensiv träning. Efter bastubadet sjönk blodtrycket i cirka 30 minuter efter att försökspersonerna hade klivit ur bastun.

Den varma bastun som vi människor i hundratals år upplevt som välgörande för både kroppen och själen har nu vetenskapen bevisat att den är lika hälsosam som avslappnande. Så vad väntar du på? Ge dig ut och leta upp närmaste bastu – du kommer inte att ångra dig.

 

*Acute effects of sauna bathing on cardiovascular function | Journal of Human Hypertension 

Relaterade artiklar