Klimatsmart sommarsatsning

Återvunnen plast är temat för Barnängens årliga sommarsortiment. Initiativet är ett steg i ledet mot en mer hållbar produktionskedja för alla Barnängens produkter. Under sommaren 2020 kan konsumenterna dofta extra somrigt och samtidigt bidra till ett mer effektivt resursanvändande.

Varje sommar lanserar Barnängen ett sommarsortiment i begränsad upplaga. Det som sticker ut i årets sortiment är dels en somrig doft och design, och dels att årets förpackningar är tillverkade helt av återvunnen plast.

Hållbarhetsfrågor är en stor del av vardagen på Henkel. Redan för 30-40 år sedan började Barnängen arbeta mot en strategi som bättre tar hand om jordens ändliga resurser. Tillverkningen av produkter baserade på råvaror som är därför schysst framställda är inget nytt tänk, men det är först under det senaste decenniet som man börjat sätta konkreta mål för sin resursförbrukning. Ett av hållbarhetsmålen är att använda 35 procent mindre plast innan 2030.
– Som ett steg i ledet mot att uppnå vårt mål till 2035 testar vi den nya förpackningstypen i vårt sommarsortiment under 2020, säger Mats Hagwall, Technical och SHEQ Manager på Henkel.

Användningen av återvunnen plast fungerar som allra bäst på vissa typer produkter. Färgade genomskinliga flaskor är exempelvis väl lämpade för att bytas ut mot plast som fått nytt liv. En utmaning med byta ut befintliga förpackningar är dock att tillgången på återvunnen plast är begränsad.
– För att det ska finnas tillräckligt mycket återvunnen plast på marknaden krävs att konsumenter och privatpersoner bidrar med en hög grad av plastinsamling. I Sverige är vi relativt vana vid att återvinna våra plastförpackningar medan många delar av Europa och resten av världen ligger långt efter. Det gör att utbudet av återvunnen plast fortfarande ligger på en relativt låg nivå, berättar Mats.

 

Socialt hållbarhetsprojekt

För att driva på utvecklingen av återvunnen plast samarbetar Henkel med organisationen Plastic Bank.
– Samarbetet går ut på att vi på Henkel betalar människor i Haiti, Filippinerna och Indonesien för att samla in plast som flyter runt i havet. Inkomsten används sedan av dessa människor för att köpa mat, byta ut spisen eller betala barnens skolgång.

All plast som samlas in genom projektet återvinns och kallas Social Plastic. Att ge människor möjlighet till inkomst för att samla in skräp som blir till en eftertraktad råvara är en socialt hållbar aspekt av att Henkel samtidigt ökar platsinsamlingen.
– Är efterfrågan tillräckligt stor kan privatpersoner också börja tjäna pengar på det. Vi kan därför inte byta ut alla våra plastförpackningar på en gång men kan vi ta det steg för steg och samtidigt bidra till sociala hållbarhetsprojekt vill vi förstås ta den chansen. Det driver utvecklingen framåt i flera delar av världen, säger Mats.

600 ton återvunnen plast under 2020

Målet är att under 2020 integrera mer än 600 ton av återvunnet materialet i Henkels produktsortiment, där Barnängen ingår. När Barnängens sommarsortimentet lanseras inför sommaren 2020 är det med 100 procent återvunnen plast i förpackningarna.
– Det här är en möjlighet för oss att informera konsumenterna om att det här är något vi satsar på och att användningen av återvunnen plast kommer att bli vanligare och vanligare. Det är något vi kommer se mer av i kommande lanseringar.

 

Tävla och vinn med Barnängen – För en renare värld!

I vårt viktiga quiz  ska du svara på fem snabba frågor. Svarar du rätt på minst 3 av frågorna har du chansen att vinna en kylväska i miljövänlig PET, med tillhörande 2 stycken strandhanddukar och fina produkter från Barnängen! Tänk på att frågorna går på tid. Lycka till!

Tävlingen har avslutats men du kan fortfarande genomföra quizet. 

Relaterade artiklar