Nära och naturligt – mot en hållbar värld med Barnängen

Mer återvunnen plast och fler naturliga ingredienser – det är några av beståndsdelarna i Barnängens hållbarhetsfilosofi. Målet är att göra skillnad med hudvårdsprodukter som varken skadar vår kropp eller planeten vi bor på. Men det här målet är inte nytt, ända sedan Barnängen grundades 1868 har varumärket stått för en äkta och naturlig känsla med milda produkter.

Våra värderingar är en del av vår framgång  och de är också vår styrka. Vi vill värna om planeten vi bor på, det har varit en självklar del av vårt företag långt innan hållbarhet blev trendigt.

– Vi började arbeta mot en strategi som tar hand om jordens ändliga resurser redan för 3040 år sedan. Vår ambition är att uppnå mer med mindre avtryck, allt för att resurserna ska räcka till. Samtidigt som vi minskar vår energiförbrukning vill vi skapa mervärde för våra kunder, de platser vi har verksamhet på och för vårt företag allt med ett minskat miljömässigt avtryck, säger Mats Hagwall, chef R&D Henkel Norden Beauty Care och tillägger:
 Att använda råmaterial som är framställda på ett bra sätt är en viktig del i att tillverka hållbara produkter.

Barnängens filosofi

går ut på att jordens befolkning senast år 2050 ska kunna leva inom ramen för jordens resurser. Ett av våra mål är att minska klimatavtrycket från alla produkter i sortimentet med en tredjedel till 2030, ett mål som sattes redan 2012.

Barnängen var ett hållbart varumärke redan innan det köptes av det familjeägda företaget Henkel, och familjen äger fortfarande majoriteten av företaget. De har arbetat med hållbarhetsfrågor i decennier och har ofta varit pionjärer: exempelvis när det gäller hållbarhetsredovisningar eller att ta initiativ till sammanslutningen för hållbar palmolja. Under 2000-talet har arbetet blivit mer konkret och transparent med olika miljömål.

Bland annat har vi satt mål att vår resursförbrukning ska bli 3 gånger effektivare mellan 2010 och 2030, säger Mats.

Barnängen ekologisk certifiering

Barnängens produktutveckling strävar alltid efter att produkterna ska vara säkra att använda och innehålla ingredienser som är både effektiva och vårdande. Barnängens serie Baby med fyra produkter är ekologiskt certifierad enligt Cosmos Organic som säkerställer att minst tio procent av ingredienserna är ekologiska.

Numera har det blivit vanligare med produkter som är veganska och ekologiskt certifierade av exempelvis Ecocert eller Cosmos, och miljömärkta med EU-blomman. Det är dock viktigt att produkterna fyller sin funktion  en certifiering får aldrig vara en ursäkt för en dålig produkt, understryker Mats.

Naturliga ingredienser
De flesta ingredienser i till exempel ett schampo kan vara naturliga, det beror på vilken råvara man har använt. Den naturliga råvaran kan komma från kokos, raps, oljepalm eller andra oljeväxter. Sedan finns det förstås ett olika växtextrakt som kan vara intressanta. Det finns ett par ingredienser i Barnängensortiment som inte är veganska, till exempel yoghurtprotein och honung.

Vad gäller förpackningar har Barnängen som mål att år 2025 använda 100 procent återvinningsbara förpackningar och 35 procent återvunnen plast.

– Hållbarhetsfrågorna är en integrerad del i vår produktutveckling och själva grunden till att vi tar fram nya produkter eller serier. Vi närmar oss det här målet och använder allt mer återvunna material och återvunnen plast. Dessutom tillverkar vi allt fler produkter med veganska former och naturliga ingredienser. Två av våra produktförpackningar är tillverkade av återvunnen plast: Barnängen Lenande & Olja Duschgel och Kokosvatten Duschgel med Kokosnötextrakt, säger Mats.

Nytt av det gamla
För att driva på utvecklingen av återvunnen plast samarbetar Henkel med organisationen Plastic Bank. All plast som samlas in genom projektet återvinns och kallas Social Plastic. Att ge människor möjlighet till inkomst för att samla in skräp som blir till en eftertraktad råvara är en socialt hållbar aspekt av att Henkel samtidigt ökar plastinsamlingen.

– Samarbetet går ut på att vi på Henkel betalar människor i Haiti, på Filippinerna och i Indonesien för att samla in plast från hav och stränder. Inkomsten används sedan av dessa människor för att köpa mat eller betala barnens skolgång, säger Mats och fortsätter:

– Vi kan inte byta ut alla våra plastförpackningar på en gång men kan vi ta det steg för steg och samtidigt bidra till sociala hållbarhetsprojekt. Stränderna blir renare, lokalbefolkningen får en inkomst och vi ökar tillgången till återvunnet material.

Våra Social Plastic produkter i butik och online per idag
Våra Social Plastic produkter i butik och online per idag

Relaterade artiklar