Uppfriskande kallt vinterbad – en iskall hälsokick

Stå emot vinterkylan och våga doppa dig, kallbad har både fysiska och mentala fördelar. Vissa älskar det, andra hatar det. Oavsett vilket – vågar du hoppa i det kalla vattnet väntar belöningar och det är en speciell känsla att doppa kroppen i iskallt vatten.

Nu är det hett att bada kallt! Visst kan det ta emot att sänka ned kroppen i ett iskallt hav eller en sjö, men de positiva effekterna är många. Många skakar på huvudet när man pratar om vinterbad, men de inbitna vinterbadarna hyllar den fantastiska effekten vinterbad har på hela kroppen. Dessutom är det faktiskt så, att ju mer du badar, desto mindre fryser du. Forskning visar att du kan skörda en rad olikhälsofördelar med vinterbad, så som förbättrat immunförsvar, lägre blodtryck och bättre sömn. Dessutom är det bra mental träning – när man kliver i ett iskallt hav eller en kylslagen sjö får man bekämpa de naturliga instinkterna som säger att det är farligt.   

 

Endorfinkick 

Tanken om att hoppa i iskallt vatten är förstås inte ny. Redan de gamla grekerna och romarna insåg hur bra det var att bada kallt. Nordiska vinterbad som vi känner till idag har funnits i Sverige i omkring 200 år och under 1800-talets början byggdes också många av våra kallbadhus. 

Vinterbad ökar det allmänna välbefinnandet och en explosion av endorfiner frigörs när vi sänker ned kroppen i vintervattnet. Det är som kroppens eget morfin och ger samma kick som du får vid träning. Många talar om en vanebildande effekt och ett otroligt välbefinnande när man väl är i vattnet.  

Några tips för att klara av kallbadet: 

– Börja bada utomhus när sommaren närmar sig sitt slut. Då hinner  

   du vänja dig vid det allt kyligare vattnet, bada sedan regelbundet. 

– Basta gärna innan, en löprunda eller en snabb promenad. 

– Ha mössa på dig. 

– Andas med långa, djupa andetag innan du kliver ned i vattnet och känn hur varje   

  andetag fyller kroppen med en lugn känsla.  

– Gå långsamt ner i vattnet och fortsätt att andas i lugnt –  när man  

   hamnar i kallt vatten ökar nämligen andningstakten. 

– Det tar ungefär 10 sekunder för den första panikkänslan i kroppen att lägga sig, försök härda ut. 

  Kylchocken, när när den släpper känns det otroligt mycket bättre! 

 

Fantastiska effekter 

Kylan stressar faktiskt kroppen och när man utsätter sig för kallt vatten utlöser det en stressreaktion. Direkt efter att man har doppat kroppen i det kalla vattnet drar blodkärlen sig samman och chocken gör endorfiner och adrenalin strömmar ut. Med regelbundet kallbadande kan blodtrycket sänkas, immunförsvaret och hjärtat stärks, sömnen blir bättre och stressen minskar. 

 

Bra att ha med sig: 

– Tofflor så att du inte fryser om fötterna på det kalla underlaget. 

– En tjock handduk att värma sig i. 

– Något varmt att dricka i en termos om du inte har möjlighet att bada bastu. 

– En varm jacka när du går hem. 

 

Iskalla bad kanske inte känns så skönt första gången, men du får direkt en mental boost som kickar igång systemet. På sikt kan det minska depressioner, ångest och sömnstörningar. Och alla utmaningar du klarar av ökar självförtroendet och ger en härlig känsla av styrka och mod. 

Relaterade artiklar