Vår stolta historia

barnangen_com_swedish_beauty_480x430

Barnängen är ett av Sveriges mest välkända varumärken. Generationer av svenskar har använt våra hud- och hårprodukter. Ända sedan starten 1868 har våra kärnvärden varit desamma: Vi strävar efter att göra naturligt vårdande produkter. Renhet och ärlighet ska genomsyra varje led i produktionen. Idag tillverkar vi ett brett sortiment hygienprodukter för både vuxna och barn. Gemensamt för dem alla är att det är milda produkter med naturliga ingredienser som har en hög kvalitet till ett bra pris.

 

 

 

 

 

 

1868

Barnängen grundades 1868 i Stockholm av grosshandlaren Johan Wilhelm Holmström. Holmström var en omtänksam arbetsgivare som var före sin tid. Han såg till att de anställda fick fri läkarvård, tillgång till medicin, anständiga arbetstider och semester.

 

1873

Barnängens berömda tvål började tillverkas redan 1873. All tillverkning skedde från början för hand och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev klar.

 

1876

3 år senare, 1876, blev Barnängen Kunglig Hovleverantör, något vi är stolta över att ha förblivit sedan dess. Titeln är ett kännemärke för svensk kvalité och utnämningen grundar sig på att företaget levererar produkter till kungafamiljen.

 

1885

J W Holmström var mycket intresserad av djur och byggde en egen liten zoologisk trädgård, Barnängsparken, där han hade rävar, påfåglar, falkar, örnar och en björn. Björnen fick bo i en specialdesignad bur med eget badrum och sovrum. Kanske var björnen Holmströms eget favoritdjur, för 1885 blev just björnen Barnängens symbol och varumärke. Idag finns björnen som symbol på våra barnprodukter.

 

1930

På 1930-talet kom vår första barnserie. Redan från början samarbetade Barnängen med barn- och hudläkare för att produkterna skulle passa barns ömtåliga hud. Under årens lopp har sortimentet utökats och recepten har förfinats och förbättrats. Men grunden är densamma. Barnängens fasta tvål tillverkas fortfarande av naturliga tvålämnen och är överfettad för känslig hud.

 

1950

På 1950-talet infördes en modern tvålprocessanläggning på fabriken. Barnängen blev då först i världen med att införa De Lavals Centripure-process. Den förkortade tillverkningstiden avsevärt och dessutom fick man den alldeles jämna och fina sammansättningen som många förknippar med Barnängens tvål.

 

1960

På 1950- och 60 talet fortsatte Barnängen sin expansion. Nu startade man utbildningar för både privatpersoner och butikspersonal i hudvård och makeup. 

 

1980

1983 invigdes Barnängens nya fabrik på Ekerö av kungaparet. Under denna tiden lanserades också "Barnängen Creme", numera Barnängens hårvård med schampo- och balsam som finns än i dag.

 

2000

I mitten på 2000-talet lanserades den nya serien Kids med produkter för lite större barn, och året efter kom den första duschkrämen med yoghurtprotein och aloe vera. Sedan dess har produktportföljen fortsatt att utökas med innovativa, modernare och milda produkter inom barn-, kropps- och hårvård samt med deodoranter som är Barnängens senaste produkttillskott.

 

2017

Under hösten 2017 tar vi ett steg ut i världen för att erbjuda den internationella, stilsäkra kvinnan högkvalitativ hudvård inspirerat av vår nordiska natur och tradition.

Vi introducerar Barnängen - Founded in Stockholm

Klassiska Barnängen kommer givetvis att finnas kvar i Sverige, Barnängen - Founded in Stockholm blir en internationell förlängning av det svenska varumärket.

 

2018

En ny era för Barnängen, ett av Sveriges mest ikoniska varumärke. 2018 markerar Barnängen’s 150-årsjubileum och det ikoniska, svenska varumärket har i över ett sekel varit känt och omtyckt för sina milda såväl som effektiva hudvårdsprodukter. Med hög kvalité och uppskattade produkter för hela familjen blev Barnängen kunglig hovleverantör år 1876 – något vi är än idag.