150 år som uppskattad familjefavorit

Barnängens historia präglas av vårdande produkter med en ren och naturlig och känsla. I över 150 år har generationer av svenskar använt och älskat produkterna vilket gör Barnängen till ett av Sveriges mest ikoniska varumärken.

Redan 1868 grundades Barnängen av grosshandlaren Johan Wilhelm Holmström. Holmström var en omtänksam arbetsgivare som bland annat såg till att de anställda fick fri läkarvård, tillgång till medicin, anständiga arbetstider och rätt till semesterledighet.

– Redan då tog Barnängen ett stort ansvar, både för de anställda och för miljön. Det har vi fortsatt med sedan dess, säger Nikki Seretis, Senior Marketing Manager Nordics på Henkel.

När Barnängens berömda tvål började tillverkas 1873 skedde all tillverkning för hand. Det var en tidskrävande process och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev helt klar för försäljning. När en modern tvålprocessanläggning infördes på fabriken på 1950-talet blev Barnängen först i världen med att använda De Lavals Centripure-process. Den nya tekniken förkortade tillverkningstiden avsevärt och dessutom fick man den alldeles jämna och fina sammansättningen som många förknippar med Barnängens tvål.

Kunglig hovleverantör
Sedan 1876 är Barnängen utsedda till Kunglig hovleverantör. Titeln är en hedersutnämning som tilldelas företag som bevis på att dess produkter eller tjänster är uppskattade av en eller flera medlemmar av Kungafamiljen. Hovleverantörskap beviljas av H.M. Konungen.
– Att vi levererat produkter till kungafamiljen sedan 1876 är något vi är otroligt stolta över, säger Nikki Seretis.

Firade 150 år med ny hudvårdsserie
I samband med att Barnängen firade 150 år 2018 fick ett nytt varumärke se dagens ljus, Barnängen Founded in Stockholm.
– Vi nordbor har en lång och djup relation till natur och miljö och även om vi bor i storstäder är det ofta inte långt till närmaste park eller grönområde. Denna relation är något som vi vill hylla med Barnängen Founded in Stockholm. Därför blev vår största inspiration till den nya linjen just den nordiska naturen.

Alla produkter i sortimentet Barnängen Founded in Stockholm har berikats med bland annat hjortron, björk och fläder. Kombinerat med högpresterande teknologi är Barnängen Founded in Stockholm en perfekt balanserad hudvårdsserie.

– Det nya varumärket lanserades i hela Europa 2018 och med det kan vi nu erbjuda ännu fler

människor möjligheten att ta del av effektiv och balanserad hudvård i autentiskt svenskt format. Detta sker dessutom helt vid sidan av Barnängen Classic som självklart lever vidare, berättar Nikki och fortsätter:

– Vår ambition är att förmedla en balanserad livsstil utan kompromisser genom att erbjuda den moderna, internationella kvinnan högkvalitativ hudvård i sin dagliga skönhetsrutin. Dessa produkter säljs främst på utvalda apotek, hos Lyko och i fackhandeln.

Hållbarhet – nästa steg för Barnängen
Hållbarhet har länge varit ett prioriterat område för Barnängen. Miljötänket finns med i hela kedjan, från produktion till färdiga produkter.
– För oss på Barnängen handlar det om att hela vår verksamhet ska genomsyras av ett hållbart arbetssätt. Vi vill minska vårt klimatavtryck och samtidigt inspirera andra till att bli mer miljövänliga, säger Nikki.

Hållbarhetsarbetet har bland annat lett fram till att Barnängen 2019 lanserade produktlinjen Barnängen Miljövänlig, en serie miljömärkta och vårdande kropps- och hårvårdsprodukter med noggrant utvalda ingredienser som skämmer bort hud och hår lite extra. Produkterna har ett hudvänligt pH-värde, är dermatologiskt testade, veganska samt miljömärkta enligt EU Ecolabel vilket omfattar både innehåll och förpackning. Under hösten 2019 lanserades också en kompletterande linje med babyprodukter tillverkade i Sverige. Samtliga är ekologiskt certifierande och veganska, anpassade för barns känsliga hud och hår.

Med en stolt och stark historia tar Barnängen steget in i framtiden. – Vi är stolta över att Barnängen har blivit en barndomsvän som man växer upp med och som följer med en hela livet. Våra milda och vårdande produkter passar hela familjen och nu gör vi oss redo att finnas där i minst 150 år till, avslutar Nikki Seretis.

Relaterade artiklar

Familjens favorit-duschcrème sedan år 1990

Läs mer

Samarbetet med Barncancerfonden fortsätter under 2022

Läs mer