Mer återvunnen plast och fler naturliga ingredienser – det är några av beståndsdelarna i Barnängens hållbarhetsfilosofi. Målet är att göra skillnad med hudvårdsprodukter som varken skadar vår kropp eller planeten vi bor på. Men det här målet är inte nytt, ända sedan Barnängen grundades 1868 har varumärket stått för en äkta och naturlig känsla med milda produkter.
Våra värderingar är en del av vår framgång – och de är också vår styrka. Vi vill värna om planeten vi bor på, det har varit en självklar del av vårt företag långt innan hållbarhet blev trendigt.
– Vi började arbeta mot en strategi som tar hand om jordens ändliga resurser redan för 30– 40 år sedan. Vår ambition är att uppnå mer med mindre avtryck, allt för att resurserna ska räcka till. Samtidigt som vi minskar vår energiförbrukning vill vi skapa mervärde för våra kunder, de platser vi har verksamhet på och för vårt företag – allt med ett minskat miljömässigt avtryck, säger Mats Hagwall, chef R&D Henkel Norden Beauty Care och tillägger:
– Att använda råmaterial som är framställda på ett bra sätt är en viktig del i att tillverka hållbara produkter.
går ut på att jordens befolkning senast år 2050 ska kunna leva inom ramen för jordens resurser. Ett av våra mål är att minska klimatavtrycket från alla produkter i sortimentet med en tredjedel till 2030, ett mål som sattes redan 2012.
Barnängen var ett hållbart varumärke redan innan det köptes av det familjeägda företaget Henkel, och familjen äger fortfarande majoriteten av företaget. De har arbetat med hållbarhetsfrågor i decennier och har ofta varit pionjärer: exempelvis när det gäller hållbarhetsredovisningar eller att ta initiativ till sammanslutningen för hållbar palmolja. Under 2000-talet har arbetet blivit mer konkret och transparent med olika miljömål.
– Bland annat har vi satt mål att vår resursförbrukning ska bli 3 gånger effektivare mellan 2010 och 2030, säger Mats.
Naturliga ingredienser
De flesta ingredienser i till exempel ett schampo kan vara naturliga, det beror på vilken råvara man har använt. Den naturliga råvaran kan komma från kokos, raps, oljepalm eller andra oljeväxter. Sedan finns det förstås ett olika växtextrakt som kan vara intressanta. Det finns ett par ingredienser i Barnängensortiment som inte är veganska, till exempel yoghurtprotein och honung.
Vad gäller förpackningar har Barnängen som mål att år 2025 använda 100 procent återvinningsbara förpackningar och 35 procent återvunnen plast.
– Hållbarhetsfrågorna är en integrerad del i vår produktutveckling och själva grunden till att vi tar fram nya produkter eller serier. Vi närmar oss det här målet och använder allt mer återvunna material och återvunnen plast. Dessutom tillverkar vi allt fler produkter med vegansk formula och naturliga ingredienser.
Tillsammans för
150 år till!